Як купити БУ параплан?

… або не купити


Цей текст для початківців в парапланеризмі та тих хто лише планує розпочати навчання парапланеризму.

Останнім часом ми почали зауважувати ріст покупок аматорами вживаних неякісних, невідповідних рівню пілота або просто непридатних до використання парапланів.

Цей текст допоможе вам уникнути багатьох помилок, невірних рішень та зберегти кошти!

Якщо ви вирішили розпочати навчатися парапланеризму, вам
НЕ ПОТРІБНО купувати параплан!
Ні новий, ні БУ!

Саме так! Якщо у вас нульовий досвід, ви ніколи не пробували парапланеризм (політ в тандемі теж не рахується) навіщо вам купувати параплан?

Навчання парапланеризму самостійно без наставника, інструктора чи бодай без нагляду досвідченого пілота – дуже погана ідея! Не важливо скільки відео в YouTube ви передивилися, скільки текстів про парапланеризм прочитали.

Якщо ви зібралися вчитися – найперше знайдіть досвідченого пілота а ще краще тусовку пілотів. В ідеалі клуб чи школу. Поспілкуйтеся з людьми, приїдьте до них на польоти, подивіться як все відбувається

Візьміть кілька пробних уроків.

А тоді вже, якщо вам сподобалось – примайте тверде рішення про проходження курсу навчання.

Найправильнішим рішенням буде навчатися у професійного інструктора чи в клубі!

А тоді вам тимбільше НЕ ПОТРІБНО нічого купувати ДО початку навчання. У професійних інструкторів ЗАВЖДИ є спорядження для вашого навчання. Оренда спорядження на період навчання входить у вартість навчання!

Навчання завжди платне! Але так ви насправді зекономите купу грошей і уникнете величезних помилок, травм і розчарувань!

В клубі чи тусовці ви зможете спробувати різні крила і зробити для себе висновок яке крило вам краще підійде. Можливо ви взагалі не захочете БУ крило! А може ви нстільки обдарований пілот, що вам краще підійде крило вищого класу? Або навпаки – ви надто обережний і захочете перші роки літати лише на класі En-A?

Порядна людина, а тимбільше досвідчений пілот НІКОЛИ не буде продавати невідповідний параплан людині без досвіду!

Розвелося перекупів і продаванів

Ви повинні з більшою обережністю ставитися до оголошень про продаж парапланерного спорядження на OLX чи інших НЕ ПРОФІЛЬНИХ сайтах!

В Україні існує тусовка пілотів. Всі всіх знають. Оголошення про продаж розміщують на таких відомих ресурсах:

або відомих групах з продажу в месенджерах.

Порядний пілот цінує свою репутацію і навряд буде впарювати невідповідне спорядження невідповідним людям. Але є хитрожопі тіпи, які не є в парапланерній тусовці, вже втратили свою репутацію або бояться її втратити і розміщують свої оголошення на лівих сайтах – шукають лоха простака!

Цілий пласт цих “простаків” складають люди, які думають “от куплю собі БУ параплан подешевше і почну вчитися літати”

Якщо ви сконтактували з продавцем – кажете йому, що ваш досвід нульовий а він продовжує вам щось впарювати, вітаємо – ви знайшли один одного!

Хто ці недобросовісні “продавці”?

Переважно ці люди не є парапланеристами. Може колись щось пробували, але не є досвідченими пілотами. Люди які часто їздять за корддон, далекобійники, водії бусів, заробітчани і т.д.

Знаходять за кордоном по оголошеннях якисб хлам, ставлять націнку і продають тут “простакам”.

Тому відразу перевірте хто продавець. Чи це пілот, чи він сам розбирається в парапланерному спорядженні і таке інше.

Слід зазначити, що не всі недобросовісні продавці роблять це з навмисного умислу – продати вам неякісне спорядження і зарорбити грошенят. Деякі просто не розуміють, що парапланеризм це надто серйозна справа і думають, що продати комусь параплан – це те саме що продати будь який інший товар.

Признаки того що продавець му…к непорядний:

  • Сам не є пілотом
  • Не може пояснити де він взяв крило і яка історія цього крила
  • Намагається впарити крило яке не відповідає вашому рівню
  • Не має даних продувки, перевірки строп, техогляду крила. Продавець відмовляється це робити.
  • Відмовляється прислати крило на огляд досвідченим пілотом чи інструктором
  • Значно занижує наліт крила. Описує стан крила набагато кращим ніж є насправді
  • Намагається продати крило за ціну яка не відповідає стану крила

Хто прорядні і правильні продавці?

Завжди це люди, які самі є пілоти і мають відповідний досвід. Продають власне спорядження, з кількох причин:

  • Хочуть змінити клас параплана. Зазвичай переходять на вищий клас.
  • Не мають змоги зараз літати (особливо в часі війни) і вирішили продати спорядження.
  • Хочуть оновити спорядження і вирішили продати поки воно в доброму стані.
  • Пілот різко схуд або поправився і не попадає у “вагову вилку” параплана.
  • Змінилися сімейні чи інші життєві обставини. Наприклад жінки-пілоти можуть продавати хороше спорядження бо йдуть в декрет.
  • Вільний пілот вирішив літати більше на моторах і навпаки.
  • Джек-пот: заможний пілот купив нове спорядження, почав літати, але йому не зайшло і розпродує недорого.

Як говорити з продавцем? Які головні запитання задавати?

(натисніть на запитання щоб побачити відповідь)

Звідки у вас параплан, який ви продаєте?

Якщо продавець є сам пілотом і продає власне крило – це ок!


Пілот може продавати крило з наступних причин:

  • Хоче змінити клас параплана. Зазвичай переходять на вищий клас.
  • Не має змоги зараз літати (особливо в часі війни) і вирішив продати спорядження.
  • Хочуть оновити спорядження і вирішив продати поки воно в доброму стані. Досвідчені, небідні пілоти часто так роблять.
  • Пілот різко схуд або поправився і не попадає у “вагову вилку” параплана.
  • Змінилися сімейні чи інші життєві обставини. Наприклад жінки-пілоти можуть продавати хороше спорядження бо йдуть в декрет.
  • Вільний пілот вирішив літати більше на моторах тому продає спорядження для вільних польотів і навпаки.
  • Пілот отримав травму (не обов’язково на польотах) і розуміє що найближчим часом фізично не зможу літати.
  • Джек-пот: заможний пілот купив нове спорядження, почав літати, але йому не зайшло і розпродує недорого.
  • Помилився з розміром, кольором, класом – деколи таке буває.

  • Якщо продавець не є сам пілотом, не розуміється на парапланеризмі і продає спорядження просто як товар – це не ок!

    Для таких чуваків параплан – просто товар. Купили десь задешево, привезли і хочуть тут продати щоб заробити грошей. Їм байдуже на ваш досвід і що ви можете отримати травму.

    Такий параплан обов’язково має оглянути досвідчений пілот.

    Клас параплана має відповідати вашому рівню. Якщо ви початківець – то це лище класи En-A та En-B (DHV-1, Standart)

Чи ви сам є пілотом? Який у вас досвід?

Якщо продавець сам є пілотом – це вже добре. Навіть якщо він продає не своє крило – як мінімум він хоч трохи розбирається в спорядженні. І як мінімум буде думати про свою репутацію.

Той хто кілька разів злетів з гірки, попив пива в тусовці пілотів чи взяв десь кілька пробних уроків – не є досвідченим пілотом. Ви це зрозумієте в розмові.

Якщо продавець не є пілотом – ставтеся до таких пропозицій з продажу з особливою обережністю! Не ведіться на дешеві ціни! Інакше є великий шанс недорого купити шматку, яка в кращому випадку буде придатна лише для “наземки”.

Чи знають вас у спільноті парапланеристів? Хто з досвідчених пілотів може підтвердити, що ви продаєте відповідне спорядження?

Запитайте пілота звідки він географічно та в якій тусовці пілотів перебуває.

Запитайте чи можна приїхати в тусовку і оглянути крило при інших пілотах.

Запитайте чи можна в цій тусовці навчитися літати, якщо вона підходить вам по відстані.

Якщо продаван не є в жодній тусовці, не може назвати знайомих досвідчених пілотів чи інструкторів а тимбільше не може назвати пілотів, які можуть поручитися за нього – ставтеся дуже оборежно до його пропозицій, а ще краще не майте з ним справ!

Чи ви самі літали на цьому крилі?

Якщо пілот продає власне спорядження – відповідь на це питання очевидна. Продавець зможе багато розповісти про це крило, як воно літає, які нюанси, д етреба бути обережним в перші години польотів, які були ремонти, заміни і т.д.

Можливо пілот продає не своє крило (крило друга, учня, родича) і не літав на цьому крилі. Напрр. крило має іншу вагову вилку – це не проблема. Але якщо підот знає власника крила, то всеодно хоч щось про крило розкаже.

Якщо продаван не є пілотом, купив крило десь по оголошенню в європі і тут шукає кому впарити щоб заробити кілька євро – допобачення.

Який технічний стан крила? Чи робили ви продувку? Перевірку довжин строп?

Поважний продавець – робить продувку і перевірку крила за свій рахунок до продажу!strong>

Серйозні пілоти роблять продувку своїх крилраз на 2-3 роки, щоб знати стан свого крила для себе а не тільки для продажу.

Якщо крилу більше 6-7 років і немає жодних продувок за останні 1-2 роки до продажу – запитайте продавця “чому?”.

Попросіть продавця зробити продувку (це може зайняти до тижня часу – відправити крило на фірму на продувку і отримати поштою назад). Якщо результати продувки хороші, продавець може додати вартість продувки в ціну – це нормально. Ви заплатите 20-40 євро але точно знатимете що не купили фігню. Ну і не забувайте , що вам ще на цьому крилі літати. Тому краще знати на чому ви літаєте і в якому воно стані.


Основні перевірки крила:

  • Продувка тканини (чим менше повітря пропускає певна площа крила за одиницю часу – тим новіше крило). Продувка виконується спеціальним пристроєм – поросиметром. Якщо покази поросиметра менше норми – таке крило можна викинути.
  • Перевірка довжини строп (Хоче б передніх двох рядів. Стропи можуть мати усадку – зменшення довжини, набагато рідше – збільшення довжини). Але довжина строп має бути в межах жопустимої норми. Якщо довжини поза нормою – такі стропи потрібно замінити. Заміна строп – не дешева операція.

Фото і відео крила?

З цим рідко бувають проблеми – всі продавці завжди надають фото крила. Чим більше і детальніше тим краще.

Якщо на фото крило тускле, вигорівше, брудне і виглядає як шмата якою помили підлогу – краще відмовитися.

Обов’язково маю бути фото зблизька вільних кінців, ручок брейків і нижнього ярусу строп. Якщо вільні кінці виглядають надто потертими, брудними, обдертими – таке крило вже багато побачило в своєму житті

Обов’язково має бути фото етикетки (паспорта) крила, яка перевежно вшита або приклеєна всередині нерврю по центру крила. На такій етикетці є вся необхідна інформація про крило:

  • Виробник
  • Модель
  • Клас крила, сертифікація, якщо є.
  • Рік випуску
  • Вагова вилка
  • Серійний номер

Якщо така етикетка затерта і неможливо прочитати ці дані – до побачення. Крило або дуже старе, або вже дуже зашарпане.

Виробник крила, модель, клас, розмір, рік випуску, наліт?

З цим все просто, бо це базові дані про крило. Це як техпаспорт автомобіля.

Усі ці дані написані на стікері, який вклеїний на якусь з центральних нервюр крила. Тому достатньо просто фото цього стікера.

Виробник

Фірма виробник. Ozone, Gin, Skywalk, Sky Country і т.д.

Модель

Зазвчиай фірма виробник має лінійку з кількох моделей крила різних класів

Також можуть буи різні покоління однієї моделі (напр. Discovery-2, Discovery-3, Discovery-4, Discovery-5 ) – чим новіше покоління тим краще. Зазвичай кожне наступне покоління це розвиток попереднього. Але може бути і так, що нове покоління це кардинально нове крило, а назва моделі збережена задля маркетингу. Таку інформацію краще уточнювати на сайті виробника.

Клас

Для початківця це найважливіший параметр. Навчальні крила початкового рівня це крила з сертифікацією En-A, En-B (DHV-1). Наступні вищі класи En-C, En-D (DHV-2/3)це крила для професіоналів. У, упаси Господи крила CCC та Open-class – це для маньяків.

Розмір крила

Дуже важливий параметр. Кожний розмір крила розрахований на певну злітну вагу (вага усього, що піднімається в повітря: пілот, одяг, підвіска з запаскою, рюкзак і всі речі ВКЛЮЧНО з вагою самого параплана). Нашвидко порахувати злітну вагу просто – вага пілота в трусах + 15-17 кг

Зазвичай розміри (вагова вилка) парапланів мають таку градацію:

  • XS (60-70кг) – вага пілота 45-57кг
  • S (70-90кг) – вага пілота 57-70кг
  • M (80-100кг) – вага пілота 70-80кг
  • L (90-115кг) – вага пілота 80-90кг
  • XL (110-130кг) – вага пілота 90-105кг
  • XXL (120-145кг) – вага пілота 105-125кг

Найкраще коли пілот з усією польотною вагою нагружає крило в середину вагової вилки.

Пам’ятайте! Догрузити крило баластом (3-10кг) завжди легше ніж скинути вагу. Тому невеликчкий недогруз завжди краще ніж перегруз по ваговій вилці.

Який ремонт чи заміни комплектуючих був виконаний на цьому крилі?

Чи готові ви прислати крило для огляду інструктором?

Що в комплекті з вашим крилом?

Зазвчичай продають лише крило. Це нормально. Але запитьайте чи крило в мішку і чи може бути з крилом мішок. Мішок коштує дуже недорого, тому ніколи його вартість окремо не рахують.

Мішок – часто крило продають в фірмовому упаковочному мішку, особливо крила без лісок в передній кромці.Це мінімальна стандартна комплектація.

Концертина – спеціальна штука для укладки крил, в яких в передня кромка усилена лісками. В більшості нових крил не входить в комплектацію і купується окремо. Вартість коцертни від 30 до 100 євро. Тому якщо вона включена в ціну – це для вас дуже добре.

Рюкзак – купується окремо, але якщо включений в ціну вашого крила і він вам підходить (під розмір крила + підвіски)- це добре. Якщо у вас вже є рюкзак можете попросити продавця зменшити ціну на вартість БУ рюкзака. Новий рюкзак коштує від 80 до 150 євро.

З крилом продавець може пропонувати і інше спорядження. Запитайте яке саме, та подумайте, що з цього вам справді необхідно. “В догрузку” до крила можуть пропонувати корисні речі так і різний непортріб.

Не буває дешевих парапланів в “ідеальному” стані!

Якщо продаван впарює вам шматку за 300євро і каже що це крило в “ідеальному” стані і ви ще багато років будете на ньому літати – можете класти трубку і видаляти цей номер.

Не купуйте вживаний параплан старше 10 років!

І вже точно не варто звертати увагу на крило якому більше 15-ти років. Навіть якщо його вам дарують безкоштовно.

Дуже рідко варто звертати увагу на крило – якому більше 10 років з моменту виробництва.

Крила старше 10 років дуже рідко бувають в нормальному стані. Хіба якщо це крило десь просто лежало. А це велика рідкість. Зауважте, що якщо крило просто лежить такий тривалий термін – його ресурс всеодно зменшується. Це залежить від умов в яких крило зберігалося. Наприклад якщо крило лежало в сирому приміщенні без опалення і вентиляції, десь на горищі, чи тимбільше в гаражі чи підвалі. Псується тканина крила і стропи “сідають” – порушується їх правильна геомометрія – а це значно впливає на льотні характеристики і БЕЗПЕКУ крила.

Купити ушатане крило для наземки – дурниця!

Чергова маячня, яку часто втинають “самоучки”. Навіщо взагалі купувати крило на якому небезпечно літати? В нормальній парапланерній школі посилене заняття “наземкою” заййме у вас 2-3 дні. А далі ви будете виконувати вправи на підльоти з гірки і польоти в динаміку.

Одне заняття в школі коштує приблизно 30євро. Нехай на 3-4 заняття ви витратите 90-120євро, але буде займатися в компанії таких же студентів як ви а також більш досвідчених пілотів, під наглядом професійного інструктора а головне – на сучасному, нормальному крилі. Ви просто економите. Бо куплене за 200-300 євро “крило для наземки” за кілька днів стане непортребом.

Звісно в самоучок з вбитими крилами наземка може займати місяці чи навіть роки – але це хибний шлях. Хіба що вине хочете літати а лише бігати по полю з крилом і такий ваш “шлях самурая”.

Навчитися на вбитому дешевому крилі – а потім купити собі краще чи нове – дурниця #2

Є такий анедот:

Ви спочатку навчіться плавати – а потім ми воду в басейн напустимо.

Запам’ятайте: від стану і якості крила напряму залежить безпека пілота а тим більше початківця!

Якраз початківець робить найбільше помилок – свідомих і несвідомих. Чим новіше і сучасніше крило – тим більше його рівень пасивної безпеки. Тобто, таке крило більше “пробачає” помилок пілота. Старе крило в поганому технічному стані пробачає значно менше!

Це крутий профіесіонал зможе полетіти на будьякому старому поганому крилі і в разі якогось нештатного випадку справиться з ситуацією. Початківець такими вміннями і знаннями просто не володіє.

Тому вчитися потрібно на нормальному сучасному крилі в хорошому стані. Саме в парапланерній школі ви будете вчитися на крилах в хорошому стані. Закеномите купу грошей і найголовніше – здоров’я, сили і натхнення займатися парапланеризмом.

Не купуйте БУ крило самостійно!

Якщо ви початківець без досвіду і тимбільше ще навіть не починали навчатися – не купуйте крило самостійно! Навіть якщо ви уважно прочитали цю статтю і подивилися багато відео про БУ крила.

Попросіть досвідченого пілота хоча б оглянути крило перед покупкою.

Попросіть продавця прислати крило за ваш рахунок з оплатою наложеним платежем, щоб ви могли оглянути його перед тим як заплатити.

Ще краще – нехай продавець відправить крило досвідченому інструктору на огляд.

Купуючи крило самостійно – ви ризикуєте втратити гроші за невідповідне крило.

Якщо ви ще зовсім недосвідчений – купувати самостійно НОВЕ крило теж не дуже правильне рішення. Завжди проконсультуйтеся з досвідченим пілотом!